Súbeh prekážky na strane zamestnávateľa a nariaďovanie dovolenky

Otázka od zamestnanca: Zamestnávateľ mi nariadil dovolenku v mesiaci september 2021 ale v ten deň je plánovaný prestoj ako to vlastne je?

Toto upravuje Zákonník práce. A tu si najskôr upresnime základné pojmy.ak zamestnanec nemôže vykonávať prácu z prevádzkových dôvodov na strane ZAMESTNÁVATEĽA (porucha stroja, dodávka surovín, chybné pracovné podklady, prevádzkové príčiny – teda prestoje) a nebol po dohode preradený na inú prácu, PATRÍ MU NÁHRADA MZDY V SUME JEHO PRIEMERNÉHO ZÁROBKU. Skrátka nie je to jeho vina a mzda mu patrí.Zákonník práce tiež upravuje náhradu mzdy vo výške najmenej 60% priemerného zárobku zamestnanca v prípade vymedzenia vážnych prevádzkových dôvodov v písomnej dohode so zástupcami zamestnancov – odborármi.

Tu musí byť jasne uvedené z akých vážnych prevádzkových dôvodov nemôže zamestnávateľ prideliť prácu zamestnancovi a na to slúžia kolektívne zmluvy. Každá firma to má teda inak. Pri nariaďovaní dovolenky zo strany zamestnávateľa podľa Zákonníka práce platí:Čerpanie dovolenky určuje zamestnávateľ podľa plánu dovoleniek určeného s predchádzajúcim súhlasom zástupcov zamestnancov. Ide o to, aby si zamestnanec mohol dovolenku vyčerpať spravidla vcelku a do konca kalendárneho roka. Plán dovoleniek by mal byť verejne dostupný.

Z uvedených ustanovení Zákonníka práce vyplýva, že v prípade prestoja na strane ZAMESTNÁVATEĽA NIE JE MOŽNÉ nariadiť dovolenku zamestnancovi. Je to možné len v jednom prípade. Ak bola dovolenka nariadená predtým, ako bola zverejnená informácia, že zamestnávateľ bude mať prestoj. Teda musí byť v pláne dovoleniek, ktorý je odsúhlasený zástupcami zamestnancov.

Ak bola v pláne na daný mesiac plánovaná dovolenka, vtedy ju zamestnávateľ nariadiť môže.Vzhľadom na vyhlásenú mimoriadnu situáciu, ktorá trvá aj počas septembra 2021, má povinnosť oznámiť zamestnancovi najmenej sedem dní vopred, a ak ide o nevyčerpanú dovolenku podľa § 113 ods. 2, najmenej dva dni vopred. Toto obdobie môže byť skrátené so súhlasom zamestnanca.